850-A A+A

135: Gizli Nikahın Hükmü

Soru:

Selamun aleykum hocam, bir bacımız var geçmişte kötü bir hayatı varmış. Bu bayan biriyle zina etmiş sonra zina ettiği kişi bunu kandırarak kendi kardeşiylede zina ettirmiş. Daha sonra bu kardeşi kızı Hanefi mezhebinde var diyerek gizli nikah yapmaya ikna etmiş dışardan paralı birini tutup iki şahit huzurunda nikah yapmışlar. Kız şimdi tevbe etmiş bundan kurtulmak istiyor adam yurt dışında kaç ayda bir gelip kızdan faydalanıp gidiyor. Oda kızı nikah var nikah geçerlidir diye oyalıyor bu nikah geçerlimidir? Bu bayan ne yapmalı?

Cevap:

Aleykum selam ve rahmetullahi ve berekatuhû. Hamd âlemlerin rabbi olan Allah’a, salât ve selam efendimiz Rasûlullah’a, ehli beytine, ashabına ve yolunu takip eden mü’minlere olsun.

Muhterem kardeşim bir nikahın sahih olması için şu şartlara ihtiyaç duyar:

  1. Kadının velisinin izni olması.
  2. Kadının nikaha razı olması
  3. Mehir. (Ya nikahta bahsedilir yada susulur ona “Mehrülmisl” emsaline ödenen mehir kadar kadına ödenir)
  4. Şahitlerin olması (İki şahit) veya nikahın ilan edilmesi.

Bu şartlardan biri gerçekleşmezse nikah batıl olur. Evlenecek bayanın velisinin izni şarttır. Müslüman ise erkeklerden babası yoksa dedesi yoksa oğulları yoksa torunları yoksa kardeşleri yoksa yeğenleri yoksa amcaları yoksa amca çocukları onlarda yoksa halife veya onun konumunda olan yetkili kimsedir..

Bu gizli nikah, velisinin haberi yapılmadan kıyılmışsa cumhura göre nikahı batıldır. Aralarını ayırmak gerekir. Bu konuda Ebu Musa El’eşari (radiyallahu anh) rivayet etti; Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmaktadır:

“Velisiz nikah yoktur!” (Ebu Davud, Tirmizi, İbni Mace)

Aişe validemiz (radiyallahu anha)’nın rivayet ettiği hadiste Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmaktadır:

“Hangi kadın velisinin izni olmadan nikah kıyarsa nikahı batıldır! nikahı batıldır! nikahı batıldır! Ondan faydalanması sebebiyle mehiri onadır (kadınadır). İhtilaf ederlerse Sultan velisi olmayanın velisidir.” (Ebu Davud, Tirmizi, İbni mace, Ahmed)

Hanefi mezhebi veli iznini şart koşmamıştır. Ancak bu konuda görüşleri sahih değildir. Cumhurun görüşü doğrudur. (Allah-u A’lem)

Nikahın ilanı meselesine gelince Cumhur ilanı müstehap saymış gizli tutulmasını mekruh görmüşlerdir. Bazı alimlere göre ise ilan farzdır.

Maliki mezhebi, İmam Zühri ve Hanbeli mezhebinden imam Ebu Bekir Bin Abdülaziz’e göre ilan şarttır. İlan edilmemiş nikah iptal edilir! İkisinin arası ayırt edilir! demişlerdir.

Buna binaen gizli nikah yapmak haramdır. Hiçbir muteber alim bahsettiğin böyle bir nikaha cevaz vermemiştir. Gizli nikahın Hanefi mezhebinde caizliği iddiası meselesine gelince, bu söz Hanefi mezhebine iftira sayılmaktadır.

Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmaktadır: “Nikahı ilan ediniz!” (Ahmed, Hakim sahih demiştir.)

Gizli nikahlar birçok fesada yol açar:

  1. Kadının nafaka, ev ve elbise gibi ihtiyaçları karşılanmamış olur. Halbuki evlilikte bu hakları vardır.
  2. Nikah gizli yapılırsa insanların zina ve haram yaşantıdan şüphelenmelerine sebebiyet verir. Müslümanın onuru zedelenir. Toplumda haram ilişkilerin yayılmasına katkı sağlar.
  3. Nikah ilan edilirse belki gizli kalmış şöyle bir durum açığa çıkar: Bir kadın gelir ve derki: “Bu nikahlanan iki adayı küçükken emzirmiştim. Bunlar süt kardeştirler!” Böyle olursa nikah iptal olur.
  4. Nikah ilanında iki eşin ve çocuklarının hakları korunmuş olur. Ölüm boşanma vs hallerde miras, mehir, nafaka gibi durumlarda kayıp, inkar, mahrum etme gibi olumsuzlukların önü kapatılır.
  5. Kızın ve ailesinin namusu korunmuş olur. Aksi durum yani gizli nikahlarda hamilelik zuhur edecek olursa zina zannedilebilir veya çocuğu aldırarak masum cana kıyılabilir.

Birçok mahzur durumlar terettüp edebileceği için Müslümanlar kesinlikle bu kötü işlere bulaşmamalılar. En doğrusunu bilen Allah-u Teâlâ’dır.

Allah’a hamd ve Rasûlü Muhammed’e salât ve selam olsun. Davamızın sonu âlemlerin Rabbi olan Allah’a hamd etmektir.

8 Ağu, 2017 Musa Ebu Cafer
Etiketler: Nikah, Evlilik